top of page

קטאן
3-4 שחקנים

90 דקות
10+

קטאן, או בשמו המלא ״המתיישבים של קטאן״ הוא משחק אסטרטגיה מהפופולאריים ביותר שקיימים שכבש את העולם בשנים האחרונות.
מטרת המשחק היא ליישב את האי ״קטאן״ - לבנות דרכים, ישובים וערים בעזרת משאבים שאוספים במהלך המשחק, ועל ידי כך לצבור נקודות ניצחון!
לוח המשחק הוא לוח משושה שמייצג את האי, שמוקף במים. הלוח מורכב ממשושים קטנים, שכל אחד מהם מייצג סוג קרקע שמניב משאבים שונים:
יער(עץ), גבעות(לבנים), אדמה(חיטה), שדות(צמר), הרים(ברזל). בנוסף יש משושה אחד של מדבר - שממנו לא ניתן להשיג משאבים.
לפני תחילת המשחק בונים את הלוח - מרכיבים אותו מכל המשושים בסדר אקראי, ועל כל משושה מניחים מספר מ-2 עד 12(ללא המספר 7), גם כן באופן אקראי.
כל שחקן מניח על הלוח 2 דרכים ו-2 ישובים בכל קודקוד/צלע שהוא רוצה(ישובים מניחים על קודקוד, דרכים על צלעות), כל עוד שחקן אחר כבר לא תפס את המיקום הזה. כל שחקן מקבל קלפי משאב עבור כל קרקע שנוגעת בקודקוד של הישוב השני שהם בנו.
בנוסף מניחים את ה״שודד״ על משבצת המדבר - נדבר עליו עוד בהמשך.
מכאן מתחיל המשחק. כל תור של שחקן מתחיל על ידי גלגול 2 קוביות. בודקים מה המספר שיצא בסכום 2 הקוביות. כל שטח שעליו נמצא המספר הזה מזכה את כל הישובים שבקודקודיו במשאב שהוא מייצר(עבור השחקן שהישוב הוא שלו בלבד).
אפשר להבין שלמספרים 6,8 למשל יש הסתברות יותר גבוהה להיות מוגרלים מאשר 2,12 למשל - אז בחרו בתבונה איפה לשים את הישובים שלכם בהתאם.
אם יוצא המספר 7 בקובייה מתבצעות מספר פעולות:
- כל שחקן שבידו יותר מ-7 קלפי משאבים מחוייב לשרוף חצי מהם(עבור מספר אי זוגי מעגלים כלפי מטה).
- השחקן שהטיל את הקובייה רשאי להזיז את השודד לאיזה משבצת שהוא רוצה על הלוח. לאחר מכן הוא יכול לבחור אחד מהשחקנים שיש להם ישוב בגבולות המשבצת הזו ולקחת ממנו קלף באקראי.
לשודד יש תפקיד חשוב - אם ייצא המספר שעל המשבצת שהוא נמצא עליה - המשבצת לא תייצר משאבים לשחקנים שלהם יש ישובים על המשבצת הזו.
לאחר שכל השחקנים קיבלו את הקלפים בהתאם לתוצאת הקוביות - השחקן שתורו עכשיו יכול לבצע עוד פעולות:
- לקנות דרכים, ישובים וערים בעבור משאבים. לכל אחד מהם יש מחיר אחר. הכל מפורט בכרטיס ״עלויות בניה״ שכל שחקן מקבל(לדוגמא דרך עולה קלף עץ אחד וקלף לבנים אחד).
- לקנות קלפי פיתוח - קלפי פיתוח הם קלפים מיוחדים, שכל אחד נותן ערך אחר. חלקם נותנים נקודות ניצחון, וחלקם נותנים יכולת מיוחדת אחרת. קלפי פיתוח גם הם עולים משאבים, וכששחקן קונה קלף פיתוח הוא בוחר בו באקראי מקופת קלפי הפיתוח.
- לבנות דרכים, ישובים, וערים - דרך ניתן לבנות בצלע סמוכה לישוב/דרך אחרים של השחקן בלבד, ישוב ניתן לבנות בצמוד לדרך של השחקן, כל עוד הוא לא בקודקוד סמוך לישוב אחר, ועיר ניתן לבנות מעל ישוב קיים. עיר נותנת לשחקן 2 קלפי משאבים במקום 1 אם המשבצת שלה יצאה בקוביות.
- להפעיל קלפי פיתוח - בהתאם להוראות שעל הקלף.
- לסחור במשאבים - אולי האלמנט הכי מיוחד בקטאן. ניתן(ואף רצוי) לסחור במשאבים עם שחקנים אחרים על מנת להתקדם למה שאתם רוצים לבנות/לקנות.
- לקנות משאבים - ניתן לקנות משאבים מהבנק ביחס של 4 משאבים מסוג מסוים בתמורה למשאב כרצונכם מהבנק. אם יש לכם ישוב ליד ״נמל״(צלע מסוימת על הלוח - ליד המים), יכול להיות שאתם יכולים לסחור ביחס טוב יותר, בהתאם למה שכתוב על הנמל שעל הלוח.
כששחקן מסיים את הפעולות שהוא רוצה לעשות הוא מכריז על סיום התור - והוא עובר לשחקן הבא.
מטרת המשחק היא להשיג נקודות ניצחון. ניתן להשיג אותן בדרכים שונות:
- קלפי פיתוח - על חלק מקלפי הפיתוח ישנן נקודות ניצחון
- כל ישוב שווה נקודת ניצחון אחת
- כל עיר שווה 2 נקודות ניצחון
- השחקן שלו יש את הדרך הארוכה ביותר זוכה בעוד 2 נקודות ניצחון
- חלק מקלפי הפיתוח הם מסוג ״אביר״. השחקן ששלף את המספר הגדול ביותר של קלפי האביר לו יש את הצבא הגדול ביותר, גם הוא מקבל 2 נקודות ניצחון.
השחקן הראשון שמגיע ל-10 נקודות ניצחון הוא המנצח!

תיאור
bottom of page